Ny teknik hjälper oss att hantera framtidens utmaningar
14 december 2020
Det finns mycket att säga om 2020 men en sak är i alla fall säkert; det har visat oss att vi kan genomföra stora förändringar på kort tid. Vi har exempelvis med ny digital teknik hittat helt eller delvis nya sätt att arbeta på. Det är till stor del vad digitalisering handlar om.
Användandet av e-handel och digitala tjänster har exploderat, likaså distansarbete och digitala möten. Det är tydliga och bra exempel på hur digitalisering kan hjälpa oss att hantera utmaningar i samhället och i enskilda verksamheter.
Lite intressant är att ovan exempel egentligen inte är ny teknik, utan teknik som funnits en tid men som nu börjat användas i större omfattning. Vi vet alltså att det tar tid innan användandet slår igenom. Att digitaliseringen är här för att stanna vet vi – eller ska vi säga att den är här för att fortsätta?
Det sägs att den tekniska utvecklingen ger nya förutsättningar i princip vart 1,5 år. Blickar vi framåt kommer vi alltså se fler och fler lösningar baserat på den senaste tekniska utvecklingen. Till exempel rullas 5G ut vilket ger oss snabbare uppkopplingar och ger förutsättningar för Internet of Things* (IoT). Vi kommer att se fler smarta hem och arbetsplatser där våra prylar pratar med oss och med varandra. Tillgången på data/information skapar ytterligare möjligheter för artificiell intelligens (AI).
I det fortsatta arbetet med digitalisering ska vi ta med oss att ny teknik hjälper oss att hantera framtidens utmaningar och att vi snabbt kan anpassa oss när det behövs. Förutsatt att vi förstår och hanterar det mänskliga perspektivet i förändringen blir digitaliseringens möjligheter stora.
*Internet of Things: Sakernas internet. Uppkopplade produkter som kan styras eller utbyta data över nätet.