Utformning och etablering av agil affärsplan
Kunden önskade införa en agil affärsplan och ett agilt affärsplanearbete. Bakgrunden var att samhällsåtgärderna efter spridningen av coronaviruset påverkat såväl ekonomin i branschen och kundens egen verksamhet negativt. Det handlar om minskad efterfrågan samt beteendeförändringar hos målgruppen.
Organisationens ledning insåg att en etablering av ett agilt affärsplanearbete skulle ge dem möjlighet att vara flexibla, lyhörda och snabbt kunna reagera på nya behov från kunder, branschen och förändringar i samhället i stort. Historiskt hade verksamheten bedrivit ett traditionellt affärsplanearbete med 3-årig planeringshorisont vilken bedömdes vara alltför lång med tanke på kraven på frekvent anpassning av strategier och planer.
Provés förslag var att införa mer frekventa cykler för granskning och anpassning i agil anda. I en kvartalscykel ser ledningen över planens strategiska teman. Dessutom sker månatliga rapporteringar av status i pågående strategiska teman. I övrigt leds och planeras respektive tema med stor inspiration från det agila ramverket Scrum. Det finns temamål, backlog med åtgärder, sprintplaner, sprintgranskning och sprintretrospektiv. Alla dessa mekanismer utgör en styrmodell för det agila affärsplanearbetet och ett agilt genomförande av strategier och mål.
Resultatet av uppdraget är en agil affärsplan som är beslutad av företagets styrelse samt en uppstartad etablering i verksamheten. Samtliga strategiska teman är uppstartade och har påbörjat det agila utvecklingsarbetet. Flera agila uppföljningscykler har genomförts i ledningsgruppen. Prové har fått fortsatt förtroende att som agil coach stötta organisationens ledning att genomföra den årliga omvärderingen av den agila affärsplanen.