Förändringsledning vid digitaliseringsprojekt inom byggsektorn
Beställaren vill växla om från ett manuellt till ett digitalt arbetssätt för förare att registrera sina tjänsteresor. Med hjälp av nya tekniska lösningar ska all registrering förenklas och på sikt samtidigt vara tidsbesparande för förarna. En ökad digitalisering möjliggör för både förare och beställaren som företag att ha bättre kontroll av resor som gjorts, kunna identifiera brister och åtgärder för att säkerställa en tillfredsställande regelefterlevnad.
Ett konsultteam från Prové har arbetat både med att planera och genomföra förändringsarbetet kring förändringen av arbetssätt i hela organisationen. Det har inneburit att tillsammans med beställaren planera för och genomföra inledningsvis en testpilot, ta fram utbildningsmaterial, verksamhetsprocesser och uppföljningsrapporter som stödjer det nya arbetssättet. Uppdraget resulterar i att det nya digitala arbetssättet ska implementeras i hela organisationen under 2022. Stor fokus i arbetet ligger i att säkerställa förankring av förändring i organisationen, driva implementationen och att kontinuerligt utvärdera, utveckla och ge stöd till olika verksamheter kring det nya arbetssättet.