AI – från vardagsteknik till verksamhetsstrategi
13 november 2024
AI är redan en naturlig del av vår allas vardag och används för att effektivisera processer, utveckla produkter och förbättra kundupplevelser. För att hänga med i AI-transformationen behöver företag och organisationer först och främst reflektera över vad AI innebär eller kan innebära i den samhällssektor de befinner sig i. På Prové har vi valt att aktivt följa med i den snabba utvecklingen genom utbildning och pilotprojekt. Vi vill vara förberedda inför framtiden så att vi kan skapa långsiktigt värde och stärka vår och våra uppdragsgivares konkurrenskraft.
Många av oss har använt AI i olika former länge, medvetet eller omedvetet, exempelvis när vi översatt texter i Google translate, använt Google Maps för att hitta bästa eller snabbaste vägen, eller fått musikrekommendationer på Spotify Discover weekly. Det är AI-algoritmer som gör att du kan öppna din telefon med Face-ID och som analyserar ditt beteende för att anpassa innehållet i ditt flöde på exempelvis Facebook och Instagram. Kort sagt använder de flesta av oss AI varje dag i vår vardag. Även i näringslivet är användningen redan utbredd för att bland annat effektivisera processer, förbättra beslutsfattande, utveckla nya produkter och tjänster, förbättra kundupplevelser och skapa andra konkurrensfördelar. I takt med att AI utvecklas kommer det att ge upphov till ännu fler möjligheter och innovationer och utvecklingen inom AI-fältet sker just nu i en otroligt snabb takt.
Genom att kombinera AI:s styrka i att hantera stora mängder data och automatisera, med människans förmåga till kontextuell förståelse, kreativitet, empati och kritiskt tänkande kan stora värden skapas.
Varför AI just nu?
Bakgrunden till den snabba utvecklingstakten inom AI-fältet är flera olika faktorer. Tekniska framsteg inom maskininlärningsmodeller och så kallad ”deep learning” har lett till stora förbättringar inom områden som till exempel naturlig språkförståelse och bildigenkänning. Tillgången till stora mängder data från sociala medier, IoT-enheter och andra källor har möjliggjort utvecklingen av mer kraftfulla och exakta AI-modeller. Samtidigt har specialiserad hårdvara, tillsammans med molnbaserade AI-plattformar gjort det enklare att träna och implementera dessa modeller. Utvecklingen av nya algoritmer och tekniker, samt tvärvetenskaplig forskning, har ytterligare drivit på framåt.
Att AI nu används i en mängd olika branscher innebär att efterfrågan på snabba innovationer ökar och en explosion av AI-startups tillsammans med betydande regeringsinvesteringar har bidragit till att påskynda utvecklingen. Kombinationen av dessa faktorer – teknologiska framsteg, ökad datatillgång, kraftfullare beräkningsresurser, forskningsinnovationer, bred industriell adoption, samt politiska och ekonomiska drivkrafter – gör att AI-fältet förväntas fortsätta att utvecklas snabbt och påverka allt fler delar av samhället.
Hur gör jag min organisation redo för AI?
AI är här för att stanna och möjligheterna är, som nämnt, oändliga. Genom att kombinera AI:s styrka i att hantera stora mängder data och automatisera, med människans förmåga till kontextuell förståelse, kreativitet, empati och kritiskt tänkande kan stora värden skapas. Det kan exempelvis frigöra tid för att fokusera på komplexa och värdeskapande uppgifter och leda till en mer effektiv och dynamisk arbetsmiljö. För att hänga med i AI-transformationen behöver företag och organisationer först och främst reflektera över vad AI innebär eller kan innebära i den bransch/samhällssektor de befinner sig i. Men var börjar man då? Hur går man tillväga för att hoppa på tåget?
Till att börja med är det viktigt att diskutera hur AI ska integreras i affärsstrategin och definiera mål. AI bör ses som ett komplement till mänsklig kompetens, inte en ersättning. Genom att automatisera repetitiva uppgifter kan AI frigöra tid för mer kreativt och strategiskt arbete.
Som med alla förändringar är det viktigt att ledningen är engagerad och stödjer arbetet. För att avgöra hur AI ska integreras i verksamheten behöver man även ta hänsyn till den tekniska infrastrukturen, såsom tillgången till relevant data och de system som används.
Ett optimalt scenario är att AI implementeras i linje med organisationens värdegrund, där tekniken effektiviserar processer och stärker mänsklig kreativitet. Det är viktigt att ta medvetna steg, beakta risker och se vad som kan gå förlorat eller tillkomma, för att AI och människa ska samverka på bästa sätt.
Som med alla förändringar är det viktigt att ledningen är engagerad och stödjer arbetet. För att avgöra hur AI ska integreras i verksamheten behöver man även ta hänsyn till den tekniska infrastrukturen, såsom tillgången till relevant data och de system som används. Samtidigt krävs det att företaget bygger rätt kompetens, både genom nyanställningar och kompetensutveckling. Detta är viktigt för att skapa delaktighet i de förändringar som AI för med sig och för att öka förståelsen för de risker och utmaningar som kan uppstå. För att hantera dessa aspekter är det bra att utforma en AI-policy och utveckla riktlinjer för att säkerställa att AI används ansvarsfullt, i enlighet med gällande lagar och förordningar. Många företag som har kommit längre i sin AI-resa tipsar om att det viktigaste är att sätta igång – men hur gör man det?
Det är bra att utforma en AI-policy och utveckla riktlinjer för att säkerställa att AI används ansvarsfullt, i enlighet med gällande lagar och förordningar.
För att välja rätt område för ett AI-pilotprojekt bör man utgå ifrån, och prioritera bland verkliga förbättringsbehov, exempelvis i processer som är ineffektiva, innehåller många repetitiva uppgifter eller där det finns tydliga flaskhalsar. Det är bra om området är avgränsat och inte för komplext, men samtidigt medför en stor nytta om det lyckas. En annan viktig beståndsdel för att hitta ett bra case för sitt pilotprojekt är tillgång till tillräcklig och relevant data, eftersom datakvaliteten är avgörande för AI-projektets resultat. För att lyckas med planeringen, genomförandet och uppföljningen av pilotprojektet behövs såklart även rätt kompetens.
Det är också en god idé att dela med sig av sin resa och prata med andra runtomkring sig. Även partnerskap är viktigt att överväga exempelvis för att få hjälp i att driva sin AI-utveckling, få tillgång till nödvändig expertis och teknik eller för att minimera risker och hantera etiska frågor.
Provés AI-resa
Precis som många andra har vi på Prové stått inför den snabba AI-utvecklingen och valt att agera. AI förväntas ha en betydande inverkan på managementkonsultbranschen, bland annat genom att automatisera och effektivisera rutinmässiga och tidskrävande uppgifter som dataanalys, rapportskrivning och informationsinsamling – uppgifter som ofta ingår i vår vardag. Flera av oss är redan experter på dessa områden och har djup kunskap inom AI och dataanalys. Samtidigt är det viktigt att alla medarbetare utvecklar en grundläggande förståelse och kunskap om AI-teknik för att kunna dra full nytta av dess potential och leda projekt där AI spelar en central roll.
Vi har redan gjort betydande framsteg inom vår satsning på utbildning och kompetensutveckling inom AI. Alla medarbetare har genomgått en grundläggande AI-kurs för att skapa en gemensam kunskapsbas. Efter kursen har alla sedan fortsatt dialogen i mindre grupper för att fördjupa diskussionerna kring kursinnehållet och utforska områden de vill lära sig mer om. Detta är en del av vår långsiktiga kompetensutvecklingsplan som fortsätter att formas i takt med AI-fältets snabba utveckling. Som en del av detta arbete har vi även utarbetat en AI-policy, som nu är redo att implementeras i verksamheten, vilket säkerställer att vi använder AI-verktyg på ett säkert och regelrätt sätt.
”Att ha en AI-policy är avgörande för att säkerställa att vi använder teknologin på ett ansvarsfullt sätt. Det hjälper oss inte bara att hålla AI i linje med våra värderingar och mål, utan också att skapa tydliga riktlinjer för hur vi kan maximera dess fördelar samtidigt som vi minimerar riskerna. Utan en sådan policy riskerar vi att tappa kontrollen över hur tekniken påverkar både vår arbetsmiljö och våra beslut.”
Fredrik Olausson, IT-ansvarig på Prové
Med grund i olika förbättringsområden har vi identifierat möjliga pilotprojekt att starta vår AI-resa med. I det arbetet har vi inlett ett samarbete med en partner som nu i ett första steg bistått oss i att prioritera och välja ut case för att ta fram prototyper på interna AI-funktioner och verktyg som kan underlätta vår vardag.
Genom att främja en kultur som uppmuntrar till experimenterande, nytänkande och där det är tryggt att göra misstag och lära av dem, skapas en bra grund för er AI-resa.
Vi är nyfikna på den utveckling och transformation vi som företag och samhälle står inför och vi gör oss steg för steg redo att fånga de möjligheter som AI kan innebära för oss. Med det sagt har vi stor respekt för att implementering av AI i en verksamhet kan innebära betydande förändringar i arbetsprocesser, arbetssätt och organisation, vilket kan skapa oro hos medarbetare. Därför är det avgörande att inte glömma vikten av förändringsledning i utvecklingen framåt. Som alltid är det viktigt med ett gemensamt mål och en vision och att involvera medarbetare tidigt i processen. Uppmuntra till en öppen dialog, lyssna på de möjligheter och eventuella farhågor de ser och se till att medarbetare får den utbildning och kompetensutveckling som krävs för att känna sig delaktiga och trygga. Genom att främja en kultur som uppmuntrar till experimenterande, nytänkande och där det är tryggt att göra misstag och lära av dem, skapas en bra grund för er AI-resa.