Utredning inför byte av avvikelse- och incidenthanteringssystem
Ett större läroverk gav Prové i uppdrag att leda en utredning inför utbytet av sitt avvikelse- och incidenthanteringssystem och se på möjligheten att ersätta det befintliga med ett nytt.
För djupare förståelse av uppdragsgivarens behov kartlades verksamhetens processer och systembehov för avvikelse- och incidenthantering inom områdena HR, Säkerhet och Miljö. Analysen resulterade i en kravspecifikation, inklusive prioritetsordning. Därefter genomfördes en systemjämförelse mellan befintligt system och det nya föreslagna systemet med utgångspunkt från specificerad och prioriterad kravspecifikation. De två systemen analyserades och värderades genom flertalet workshops tillsammans med olika användare och intressenter inom verksamheten.
Inom ramen för utvärderingsarbetet etablerades också ett samarbete med 11 av landets övriga lärosäten för att gemensamt identifiera och framföra behov och önskemål till systemleverantören om systemanpassningar av avvikelse- och incidenthanteringssystemet, för att tillmötesgå myndigheters explicita behov och krav.
Analysarbetet har avslutats med rekommendation om att ersätta det befintliga systemet med det erbjudna systemet. Och nu står snart uppdragsgivaren inför en spännande implementering.